Monday 1 October 2012

MACAMANA NAK BUAT FIGURINE BURUNG HANTU YANG COMEL.




Inilah figurine yang akan terhasil. Comel kan...! Di bawah ni pula tutorial  macamana nak buat dia.




Step 1, ini alat2 yang diperlukan. Fondant bewarna atau yang diwarnakan sendiri dan edible pen. Kalau tak ada pen ni, boleh guna fondant warna hitam untuk mata .



Step 2, bulatkan fondant putih sebesar yang kita suka atau kalau tak nak dia jadi berat boleh salutkan fondant pada gula2 coklat yang berbentuk bulat.


Step 3, sediakan badan atau bulu  burung, bentukkan bulat dan leperkan. bentukkan 2 telinga di bahagian atas dan tekan sedikit ke depan di bahagian tengahnya macam dalam gambar.


Step 4, lembapkan sedikit di bahagian   lengkung dalam badan burung. jangan banyak2 air yer... sikit... jer. kalau terlebih lembap nanti fondant jadi lembik dan melekit.



Step 5, bahagian badan yang lebih di belakang, bentukkan runcing dan kemudian bentukkan dia jadi ekor macam dalam gambar di bawah.





Step 6, sekarang lekatkan mata putih. bulatkan 2 biji kecil fondant putih then leperkan sikit, lembapkan dengan air dan lekatkan di tempat yang sesuai.





Diikuti dengan hidung dan bunga dengan cara yang sama. Untuk bunga tu kena guna cutter bunga kecil yer... buat riben pun boleh... ikut suka..




 Step 7, buatkan kaki pulak. bulatkan 2 biji fondant kuning mengikut sais yang sesuai dengan burung. bentukkan runcing seperti di gambar. kemudian buat 2 belahan kecil padanya supaya nampak realistik kakinyer.. lekatkan dengan cara yang sama seperti di atas.... dah siap....


Nanti Ummuafiq akan share gambar burung hantu yang Ummuafiq dah siapkan . kalau sesiapa dah cuba buat ,boleh la share gambarnya di sini yer...Oh ye... satu lagi pesanan Ummuafiq, sebagai orang Islam kalau buat burung hantu ni, biarla untuk kek kanak - kanak yer...itu lebih sesuai....

Ok, untuk rujuk artikel asal...pergi link ni....http://www.bakingdom.com/2011/03/fat-happy-owl-fondant-tutorial.html#comment-25009

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...